BÄST – medborgaren i fokus i allt vi gör


Bromölla: BÄST - medborgaren i fokus i allt vi gör

Bromölla: BÄST – medborgaren i fokus i allt vi gör

Vi har fått in en del bildtips och ikväll kom denna. BÄST – medborgaren i fokus i allt vi gör. Fotot sägs vara taget vid entrén till Bromölla kommun. Men stämmer detta budskap verkligen?

Utifrån dagens gästblogg av Christer Broman så verkar inte kommunen leva upp till denna vision. Vi har även granskat ljudupptagningar från kommunfullmäktige och lagt en del fokus på allmänhetens frågestund, som inleder varje möte vid kommunfullmäktige i Bromölla.

Besvaras verkligen frågorna, eller svarar man på något annat?

Vårt intryck av frågestunden i kommunfullmäktige är att det finns två stora bekymmer, när det kommer till att sätta medborgaren i fokus. Dels begränsas frågestunden nu av att frågeställaren inte har möjilghet att ställa följdfrågor. Det föranleder även att frågeställaren inte har någon möjlighet att belysa att det svar man fått inte är svar på frågan man ställt.

Just detta verkar nämligen vara ett problem som dyker upp förvånansvärt ofta. Att den som svarar på frågor ställda av allmänheten inte svarar på den faktiska frågan, utan med en vinkling som ger ett helt annat svar än man kan förvänta sig om frågan ska besvaras konkret.

Vi lade även märke till att man vid senaste kommunfullmäktige valde att inte svara en medborgare som ställt en fråga, med hänvisning till att frågan inte kunde knytas till någon punkt på dagordningen. Detta trots att frågeställaren hänvisade till vilken punkt frågan berörde och att frågan tydligt var relevant.

Allmänhetens frågestund inte obligatorisk vid kommunfullmäktige, men nödvändig om medborgaren ska anses stå i fokus

Vår slutsats är att ”BÄST – medborgaren i fokus i allt vi gör” blir svårt att leva upp till för Bromölla kommun, om man begränsar allmänhetens frågestund, eller ännu värre stryker den från dagordningen.

Den motion som Moderaterna i Bromölla nu lagt om förbud mot foto, filmning och ljudupptagning på kommunfullmäktige är ytterligare ett tecken på att kommunen frångår principen i budskapet som man möts av i entrén till Bromölla kommun och vi har fått in svar från kommunen som indikerar att man avser begränsa folkets inverkan ytterligare. Det är mycket tydligt att man ogillar folkets granskning av kommunen och det är därför inte orimligt att tro att fler begränsningar är på gång. Kanske är Moderaternas motion bara början?

Ovilja att informera inför folkomröstning?

Ovanpå detta har vi under veckan sett att kommunen visar ovilja att informera folket. Under månader har medborgare efterfrågat politisk information rörande Arrangemangshallen, inför den stundande folkomröstningen, men kommunen har lagt locket på. Nu har vi fått läsa att kommunalrådet och företrädare för BFCAB förmodligen båda kommer att medverka om folket själva anordnar mötet man efterlyst. Det är ett framsteg, men det är en aning märkligt att folket ska behöva vara sammankallande i frågor som denna.

Nej, i frågan om BÄST så tycker vi att verkligheten pekar på bakläxa för Bromölla kommun. Vi är naturligtvis nyfikna på hur kommunen ser på detta och skickar därför önskemål till kommunstyrelsen rörande denna artikel, med förhoppning om att kommunstyrelsen vill ge svar på vad som verkar vara rimliga frågor kring hur kommunen menar att man efterlever ambitionen i bildtipset vi fått.

BÄST står för ”BromöllaÄrSystemTänkare”.

 

Ett svar till “BÄST – medborgaren i fokus i allt vi gör

Lämna en kommentar